Fryst citrontårta

Det här är en dessert som är en av mina favoriter. Min lillebror fyllde år i fredags och då gjorde vi den på hans önskan. Jag hann inte ta bild när tårtan var hel då ingen kunde vänta med att få ta en bit.
 
Botten
12 digestivekex
75 g smör
 
Fyllning
5 dl gräddfil
2 dl socker
2 dl vispgrädde
2 äggvitor
skal+saft av en citron
 
  1. Smält smöret i en kastrull. Krossa digestivekexen och blanda med det smälta smöret. Tryck ut bottnen i en form med borttagbar kant.
  2. Ställ gräddfilen på avrinning kvällen innan genom att lägga papper i ett dukslag, hälla på gräddfilen och sätta en djup skål under. Se till att durkslaget inte nuddar botten på skålen.
  3. Vispa grädden. Vispa äggvitorna hårt.
  4. Blanda gräddfilen med socker och rivet skal och saft av citronen. Blanda sedan i grädden och äggvitan försiktigt.
  5. Häll fyllningen över bottnen och ställ in i frysen i några timmar.
  6. Ta fram ca 15-20 min före servering och njut!!!
Perfekta efterrätten i min mening. Passar de flesta och väldigt fräsch i smaken. Mums!! Brukar dekorera med kiwi eller jordgubbar, men den funkar bra som den är också.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0