Olivbröd

Detta bröd blev riktigt gott. Grundreceptet fick jag från en annan bloggerska (vardagsmatalajess.blogg.se) och sedan lade jag till oliver och toppade med riven parmesanost.
 
 
25 g jäst för matdegar (1/2 pkt)
2,5 dl yoghurt
1/2 msk salt
1/4 dl olivolja
ca 6 dl vetemjöl
ca 10 svarta oliver
lite riven parmesanost som topping på brödet
 
1. Smula ner jästen i en bunke. Värm yoghurten till ca 37 grader. Häll lite av yoghurten över jästen och blanda väl. 
2. Häll i resten av yoghurten, olivolja, salt och nästan all mjöl. Blanda till en smidig deg och tills den släpper från kanten. Blanda i hackade svarta oliver i degen. Låt jäsa under köksduk i ca 40 min.
3. Forma degen till ett runt bröd och lägg på en bakplåtspappersklädd plåt. Låt jäsa i ca 20 min till. Sätt ugnen på 250 grader.
4. Pensla brödet med kallt vatten och strö över parmesanost. Sätt in i nedre delen av ugnen i ca 10 min.
5. Sänk ugnen till 200 grader och låt brödet grädda i ca 20 min till. Låt svalna på galler.
 
Servera som tillbehör till soppan eller ät som mellanmål med något gott pålägg.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0