Revbensspjäll á la Kent

Dessa revbensspjäll är väldigt omtyckta i min familj som alltid nuförtiden är ett av huvudnummrena på vårt julbord. De är fantastisk goda och det vore ju synd att bara hålla den upplevelsen inom familjen. Denna maträtt är en av mina favoriter som tillagats av min kära pappa Kent. 
  
 
1 kg knäckta tjocka revbensspjäll
 
Såsen
2 dl kokande vatten
6 msk worshestershiresås
6 msk rödvinsvinäger
1 hackad gul lök
3 msk soya
1 1/2 krm cayennepeppar
5-6 msk flytande honung
9 msk tomatpuré
1 dl vatten
250 ml hickorysås (eller liknande)
flingsalt 
1 tsk sambal olek
1/2 tsk röd currypasta
 
1. Sätt ugnen på 225 grader. Skär upp revbensspjällen i mindre bitar. Lägg med benen ner på ett galler med djup plåt under och sätt in i ugen i ca 20 min.
2. Blanda alla ingredienserna till såsen i en kastrull över medelhög värme.
3. Ta ut revbensspjällen och placera i en ugnsfast form och häll över såsen. Sänk värmen till 220 grader. Ställ in formen i ugnen i ca 30 min. 
 
Servera till kokt potatis och smörstekt grön sparris. Supergott!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0