Sandras lavabröd

Inspiration till detta bröd hittade jag i någon tidning som jag rev ut ett recept ifrån. Kommer dock inte ihåg vad tidningen hette men det var i form av någon reklam. Brödet är enkelt att göra och kräver ingen jäsning alls. Väldigt gott bröd vill jag lova. Kanske inte det allra nyttigaste jag gjort men det är gott och mättande.
 
 
Två bröd
3 1/4 dl rågkross
3 1/4 dl vetekross
2 1/2 dl linfrön
1 1/2 dl grahamsmjöl
8 1/2 dl vetemjöl
1 msk bikarbonat
2 1/2 dl mörk sirap
1 liter filmjölk
Till formarna: Smör och ströbröd
 
1. Sätt ugnen på 150 grader.
2. Blanda alla torra ingredienser i en stor bunke.
3. Rör i sirapen och filmjölken i bunken.
4. Fördela smeten i två bröade brödformar och grädda i ugnen i 90 min.
 
Sen är det bara att avnjuta med smör och något gott pålägg. Mums! 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0