Kladdig brownie med mjölkchokladglasyr

Jag blev rekommenderad att göra detta recept som är från ett nummer av coops tidning "mer smak". Den var lite för mastig för mig som är gbp-opererad men sambon tyckte mkt om den. Jag kunde endast ta någon sked av den och sen var jag nöjd, men god var den ju absolut. 
 
 
200 g smör
4 dl strösocker
3 dl kakao
1 tsk vaniljsocker
2 tsk torkat kaffepulver
1 tsk bakpulver
3 dl vetemjöl
4 ägg
 
Glasyr:
150 g mjölkchoklad i bitar
2 msk starkt kaffe
4 msk kakao
1,5 dl florsocker
100 g rumsvarmt smör
 
Topping
25 g hackad eller riven choklad
 
1. Smält smör och socker tillsammans i en kastrull. Blanda alla torra ingredienser i en bunke.
2. Häll ner smör- och sockerblandningen i de torra ingredienserna och vispa ihop. Tillsätt äggen och vispa till en jämn smet.
3. Häll smeten i en form med bakplåtspapper (25x30 cm) eller i en rund form (ca 28 cm i diameter). Grädda kakan mitt i ugnen på 150 grader i 20 min. Ta ut kakan och låt den svalna i 30 min.
4. Smält chokladen till glasyren över ett vattenbad med kaffe och kakao. Vänd ner florsocker och smör i chokladen och blanda ihop till en jämn smet. Bred ut glasyren på den svalnade kakan och toppa med den hackade chokladen.
5. Låt kakan stå 15 min innan servering så att glasyren hinner stelna.
 

Kommentarer
Postat av: Sofie

Farligt goda!

2013-03-20 @ 14:19:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0