Matbröd med frukt och nötter

Detta recet fick jag för tag sen av en arbetskamrat och det är riktigt gott.
 
1 dl rågkross
1 dl vetekross
1 dl linfrön
1 riven morot
1,5-2 dl grovhackade nötter av eget val (själv har jag idag valt mandel, pecannöt, paranötter)
1 dl lingonsylt/ rårörda lingon
2 tsk salt
1 dl russin
1 dl torkade aprikoser (hackade)
5 dl varmt vatten + 4 dl kallt vatten ( ska bli ca 40 grader)
2 pkt torrjäst
1 liter +1 msk mjöl
honung och linfrön till garnering
 
1. Blanda rågkross, vetekross, linfrön, morot, nötter, lingonsylt,salt, russin och torkade aprikoser i en skål.
 
 
2. Koka upp 5 dl vatten och blanda det med 4 dl kallt vatten i en annan bunke. 
3. Blanda torrjäst med 1 msk mjöl och blanda ner i vattnet. Blanda i hälften av mjölet.
4. Blanda i frukt- och nötblandningen (1 ovan) i jästblandningen. Häll sedan på resten av mjölet.
5. Låt degen jäsa i ca 45 min.
6. Dela upp degen i två brödformar.
7. Ringla lite honung över degen och strö över linfrön.
 
8. Sätt på ungen på 200 grader och låt degen jäsa i ytterligare 15 minuter.
9. Sätt in i ugnen i ca 45 min.
10. Låt svalna. (Dela upp brödet i cm-tjocka skivor och frys in. Jättegoda att ta fram och rosta.)
 
Ett fin present att ge bort eller mumsa på själv! :)
 
 

Kommentarer
Postat av: Sofie

Supergott!

2013-03-14 @ 19:28:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0