Sydfransk kycklinggryta

Detta blev det till middag idag och det var supergott. Hittade receptet i en tidning för länge sen, tror det var typ från Icas Buffé. Det är även ett enkelt recept som går på ca 30 min att göra. 
 
300 g kycklingfilé
2 gula lökar
2 vitlöksklyftor
1 hönsbuljongtärning
2 dl vatten
1 konserburk hela tomater (400 g)
1 tsk timjan
1 tsk dragon
1 aubergine (ca 300 g)
1 zuccini (ca 200 g)
1 dl syltlök + 2-3 msk av spadet
1/2 tsk socker
1/2 tsk salt
1 krm peppar
2 msk persilja
olivolja till stekning
 
1. Skär kycklingen i mindre bitar. Strimla löken och skiva vitlöken i tunna skivor. Stek kycklingen runt om med olivolja i en gryta i ca 1 min. Häll i löken och vitlöken och stek i ca 3 min till. Rör om då och då.
2. Smula i hönsbuljongen, blanda i timjan, dragon, vatten och tomater och låt koka under lock i ca 5 min.
3. Skär aubergine och zuccini i ca 1 cm stora kuber. Stek i olivolja i en stekpanna i ca 3 min.
4. Häll i zuccinin och auberginen i grytan och låt koka ytterligare ca 10 min under lock. 
5. Tillsätt salt, socker, peppar och syltlök med spad i grytan. Strö över hackad persilja och servera till bröd och ev. en klick cremé fraiche.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0