Ljummen bulgur med ajvarkyckling

Detta recept hittade jag på coops hemsida fast då var det kycklingsspätt. Riktigt gott och enkelt att göra.
 
 
500 g kyckling
1 dl turkisk yoghurt
1 dl avjar relish
1 vitlöksklyfta
1 tsk salt
1/2 tsk cayennepeppar
 
Ljummen bulgur:
3 dl bulgur
5 dl vatten
1/2 tsk salt
1 grönsaksbuljongtärning
1 granatäpple (kärnorna)
1 dl hackad mynta
1 dl hackad persilja
ca 150 g fetaost
 
1. Blanda yoghurt, ajvar, vitlök, salt och cayennepeppar. Skär kycklingen i mindre bitar och blanda i såses. Låt dra i ca 20 min. 
2. Sätt på ugnen på 225 grader. Häll kycklingen och såsen på en bakplåtspappersklädd plåt och ställ in i ungnen i ca 12 min.
3. Koka upp vatten, salt och grönsaksbuljongtärning. Häll i bulgur och låt sjuda ca 8 min. 
4. Sprid ut bulguren på ett stort fat och låt svalna.
5. Strö granatäpple, mynta och persilja över bulguren och smula över fetaosten.
 
Klart att avnjuta. Beräknad tillagningstid är ca 20+15 min. Det här kommer jag och min sambo att äta fler gånger helt klart.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0